1. トップ
  2. 学校案内
  3. 施設紹介

施設紹介

コミュニティ棟  Community Building

訪れる人が最初に目にする建物です。子どもたちが、先生方が、そして地域の人々が集まり、新しいときを過ごします。子どもたちのおしゃべりはもちろん、放課後の学習や自治会の集会、2階の学童保育室には習い事をするお部屋を併設予定です。様々なコミュニケーションの形を提案する、コミュニティをつなぐ場所です。

This is the first building that visitors see and is a place children, teachers, parents and local people gather and socialize. In addition to children's chatting, there are rooms for afterschool learning programs, afterschool nursery, a café and community association meetings. The community building fosters a strong sense of community through various forms of communication in a friendly and warm atmosphere.

生徒玄関  Student Entrance

生徒玄関にあえて茶室を設け、登下校時、教室移動の時、子どもたちが自由に集まり滞在できる場所を作ります。子どもたちにとって豊かな活動の拠点となる場所であり、学校にとってのシンボルとなる建物です。九州文化学園が大切にされているこの茶室を中心に、 学園がより盛り上がり、学校が、そして地域がよみがえります。

Next to the tea room, the student entrance is an elegant a fusion of both the traditional and modern and a warm and inviting gathering point for comings and goings. The student entrance serves as a base for abundant activities for students and as an important symbol for our school.

ダイニングルーム  Dining Room

グラウンドに向けて大きく開いた窓を設けた、開放的なダイニングルームです。子どもたちが1日に1度集まり、異学年との交流を図ることができます。レストランのようなカウンターの中に子どもたちが入り、コックさんのように料理を配膳します。気持ちの良い空間で食事をすることで、より美味しく楽しく食べることができるようになります。

The beautiful and striking open dining room has large windows that open to a beautiful view of the school field and city landscape. Here students of different grades and staff gather once a day enjoy lunch together. The dining room features a hardwood counter like a restaurant and gives students the opportunity to serve food like a cook. The comfortable, warm, inviting dining room creates a comfortable space to enjoy delicious food and good company.

理科室  Science Room

6角形の原子構造を持つベンゼン環をイメージした6角形のオリジナル机は、子どもたちが話し合ったり一つのものを一緒に観察したりするには最適な形状です。理科の授業でしか訪れない場所ではなく、植物の水やりや成長を見に来たりと日常的に使われる部屋になるように計画をしています。

Hexagonal desks, similar to the hexagonal atomic structure of a benzene ring, is the perfect shape for students to talk, observe and explore together. Not only is the science room a place for science lessons, but a room used on a daily basis when students come water and tend to plants.

職員室  Staff Room

職員室が廊下と壁で仕切られておらず、子どもたちが気負わずに訪れることができます。また小学校・中学校一体の職員室として、小グループで集まりやすく、且つ全体を見渡せる計画としています。奥にはラジオ局のブースのような、放送スペースがあります。

To create a stress-free environment for students, parents and guests, the open concept staff room has no wall separating it from the corridor. In addition, as a staff room for both elementary and junior high teachers, the design facilitates both small group and whole-staff communication. A state-of-the-art broadcasting space located in the back emulates a radio station booth.

※画像は完成予想イメージです。

普通教室(小学生) Classroom (elementary school)

教室と廊下の間にあった壁は撤去して教室を拡張し、教室同士を区切る壁の延長で、廊下部分に折れ戸を設けています。子どもたちの机や椅子はオリジナル家具をご提案しています。スチールパイプや樹脂でできた家具ではなく、無垢の木でできた家具です。素材が子どもたちをリラックスさせるのはもちろんのこと、その他のロッカーや教卓などの家具との材料や色合いの統一をすることができ、より子どもたちにとって居心地の良い空間にすることができます。家のような形のフレームは、子どもたちがぶら下がって遊んだり、布をかけて秘密基地のようにしたり、ベンチを置いて本を読んだり、様々な遊び方が考えられます。

To make classrooms more spacious, the wall that usually separates the classroom and the corridor has been removed. Large sliding wooden doors separate the classrooms. Student desks and chairs are all of original design and made of solid wood rather than the traditional steel pipe and resin board. Solid wood is not only comfortable for students, but also unifies the materials and colors with other furniture, such as lockers and teacher desks, all helping make the classroom a comfortable space for learning. To add, house-shaped frames can also be used in various ways, such as a child hang out, a secret base, or a place to sit and read a book on a bench.

掲示スペース  Display Space

通路となっているこの場所に、賞状やトロフィを飾る棚、お知らせの掲示板、またベンチを設置して、子どもたちが教室以外で少しの時間を過ごすことのできる場所を提案しています。

The display space, located in the passage between buildings, features shelves for awards, certificates, trophies, bulletin board announcements, photos, student’s wor and more. Benches are installed to provide another inviting place where students can spend a little time outside the classroom.

クライミングウォール  Climbing Wall

階段下の余剰のスペースを利用したクライミングウォールです。階段裏に取りつけられているはしごは難易度が高く、子どもたちにとって人気の遊び場となっています。

The climbing wall makes excellent use of the extra space under the stairwell. A large thick mat offers both safety and a place to play. Also, the sloped wall ladder attached to the back of the stairwell is very challenging, all making the climbing wall a popular playground for students.

家庭科室  Home Economics Classroom

その名の通り、家をイメージしてデザインしています。机を覆う家型のフレームは、沢山の道具や材料を使う家庭科の授業において、ものを掛けたり吊るしたりするのに役立ちます。背面の収納棚も家の形で窓があり、子どもたちのわくわくする空間となっています。

As its name suggests, home economics classroom is designed in homage to the home. The house-shaped frames that cover the work spaces are useful for hanging some of the many tools and materials used in home economics lessons. Storage shelves at the back of the room feature windows in the shape of a house, all nurturing an exciting space for students.

アクティブラーニング教室  Active Learning Classroom

掘りごたつタイプの固定のテーブルをご提案します。円形のテーブルは、子どもたちが詰めれば多くの子が同時に座ることができ、リラックスして創造性のある学びができるでしょう。また発表の際には、背面壁沿いに作った階段状ベンチを使います。

The active learning classroom features unique interlocking Yin and Yang inspired tables. When together, these round tables allow many children to sit at the same time, relax, and learn cooperatively. During presentations, a stepped bench along the back wall provides ample seating.

音楽室  Music Room

音楽室は音楽ホールのようにステージを切り取るフレームのような形が印象的です。天井のフレームは音階のように上下しています。既存の吸音性能を確保したままデザインを一新しています。

The impressive design and shape of the music room invokes the image of a grand music hall. The ceiling design of various heights emulates a musical scale and the overall design maintains great acoustics and existing sound absorption performance.

図書館  Library

ICT教育に力を入れている学校にとって、図書室は唯一、本の世界に触れる場所になるかもしれません。どっぷりとその世界に浸り、楽しむことのできるような、特別な空間としています。入口付近には、英語の本が並び、ベンチに座って読むことができます。手前の円形が小学生向けの本、本棚のトンネルの途中にはベンチや奥には勉強用机もあります。

For schools with a focus on ICT education, the library may be the only place where students can touch the world of books. Special effort has been made to make the library an inviting space where students can fully immerse themselves. Near the entrance, English books are on easy display and a variety of benches promote enjoyable reading. A circular reading space in the foreground for elementary school students provides a hidden reading spot or place to relax only accessed by hidden tunnel. 

美術室  Art Room

少し変わった形のオリジナルの机と椅子は、配置を組み変えることで、全く異なる使い方ができます。小グループでの使い方から、クラス全員でのまとまった使い方まで、創作活動に応じて柔軟な使い方ができます。

An impressive open room with unconventionally-shaped hardwood desks and chairs can be used in completely unique ways by changing the layout. From small group work to whole-class projects, the art room can be used flexibly according a wide range of creative activities.